Eron
ABC (säv. & san. Kai Herdin 2004)
Kai Herdin kirjoittaa:
Kappaleen idea syntyi eräänä dramaattisena iltana,
jolloin ihmissuhderintamalta
satoi törkyä niskaan. Olin kuitenkin ehtinyt ostaa lipun
Goran Bregovic and his
Wedding and Funeral Band:n keikalle ja sinne menin hourupäisyyttäni
hoitamaan.
Ja Huvilateltasta biisin makedonialainen poljento sitten löytyi.
Sanoitus kuvastelee senhetkisiä tunnetiloja, mutta tietenkin
karrikoiden.
Erikoista tässä on se, että ilmeisesti tällaisia
tilanteita oikeasti on,
ainakin näin minulle on jälkikäteen kerrottu.
Onhan tuo totta: jos ei ole selkärankaa lopettaa suhdetta
alkaa tehdä mitä ihmeellisimpiä hassutteluita, joista
olettaa toisen ymmärtävän homman olevan terminaalivaiheessa.
Joskus tosin tulevalle ex-siipalle ei mene asiat puhumalla jakeluun
ja silloin suhteesta lähtevä osapuoli on ehkä pakotettu
tekemään jotain rankkaa ja radikaalia. En kuitenkaan kehottaisi
toimimaan vaan puhumaan ensin.
Kappaleen sanat
* Sivun alkuun
Feministirock (säv. & san. Vappu
Rossi 1999)
Vappu Rossi kirjoittaa:
Feministirock kiteyttää feminismiin liitetyt ennakkoluulot.
Se on yksi niitä harvoja kappaleita, jotka ovat syntyneet äkillisen
inspiraation tuloksena ja jotka ovat valmistuneet miltei kertaistumalla.
Tekstin materiaali tietysti oli jo ikään kuin olemassa.
Sävel syntyi samalla kuin sanat; hyräilin melodiaa kirjoittaessani
Kuuntele näyte *
Kappaleen sanat * Sivun
alkuun
Hei poika (säv. & san. Vappu Rossi
2000)
Vappu Rossi kirjoittaa: Ensin tuli kertosäe. Kuuntelin bussipysäkillä korvalappustereoista
Kauko Röyhkän Pikku enkeliä ja mietin, liekö kukaan naisartisti
tehnyt kappaletta, jossa hän ikään kuin vanhempana naishenkilönä ihailisi
ja metsästäisi nuorempia miehiä – kääntäen
asetelmasta kun on tehty useitakin tekstejä. En muistanut siihen hätään
yhtään, joten aloin miettiä, miten moinen kappale menisi.
Ajatus jäi hautumaan ja kirjoitin ensimmäiset luonnokset seuraavalla
kesälomalla, kun matkustin pitkiä matkoja yksin junalla ja aikaa
oli tarpeeksi. Teksti eli pitkään muistikirjoissani ja irrallisilla
lapuilla (niin kuin useimmat sanoitukseni), kunnes sain väännettyä sen
lopulliseen muotoonsa puoli vuotta myöhemmin.
Pelle Miljoona kehotti: ”Elä, kun olet vielä nuori.” Hei
poika -biisin täti kehottaa: ”Tule meille, kun olet vielä nuori.” Näin
suomalaiset rocklyyrikot ovat tarjonneet nuorisolle hienoja vaihtoehtoisia
toimintatapoja.
Vinkkejä nuoruuden varalle.
Kuuntele näyte * Kappaleen
sanat * Sivun alkuun
Humppa fatale
(säv. & san. Kitkerät Neitsyet 1998)
Vappu Rossi kirjoittaa:
Humppa fatale on Kitkerien Neitsyiden kappaleista ihka ensimmäinen,
aivoriihessä syntynyt, useamman illanistujaisen tulos, yhteinen,
ruma mutta rakas lapsi.
Lyriikka päätettiin jo lähtökohtaisesti banalisoida
siihen pisteeseen, että riimiksi riittää jokaisen
lauseen lopussa oleva A. Sama konstailematon ote on mukana myös
sävellyksessä. Sijoitimme sointuja summittaisesti peräkkäin
ja otimme rytmilajiksi kunnon suomalaiskansallisen humpan. Hyvä
tuli. Teos sävellettiin pasilalaisen leikkikoulun pianolla.
Humppa loi kitkerään sanastoon käsitteen ”jänisräikkä-ilmiö”.
Jänisräikkä-ilmiö saa täyttymyksensä
silloin, kun alun lievähkö liioittelu tai miltei arkirealistinen
sanailu kasvaa kappaleen edetessä silmittömiin ylilyönteihin.
Alussa nostetaan räikkä hillitysti näytille, annetaan
sille muutama koepyörähdys, sitten mopo karkaa käsistä
ja lopulta räikkää pyöritetään aivan
mieltä vailla, kaikin voimin, hullun kiilto silmissä,
vaahto suusta valuen.
Humppa on kappale, jonka olemme esittäneet encorena miltei
poikkeuksetta jokaisella keikalla. Se on myös kappale, joka
mielipuolisuudestaan ja kökköydestään huolimatta
on ilahduttanut kaikkia ikä- ja kokoluokkia.
Kappaleen sanat * Sivun
alkuun
Kaksio (säv. & san. Vappu
Rossi 1998)
Vappu Rossi kirjoittaa:
Kaksio on pieni kertomus idyllin hakemisesta. Olin pitkään
halunnut tehdä kappaleen, jossa kauniin vilpittömällä melodialla
laulettaisiin jostakin hieman... karheammasta. Eli suloinen lallattelu
kohtaa hiuksia lattiakaivossa. Iltakävelyllä nähdään
tähtiä ja oksentavat lapset. Romanttinen kohtaa realistisen.
Teksteissäni on hyvin harvoin suoria lainoja todellisuudesta,
mutta tässä on niitä. Minulla ei ole vieläkään
tilaa pianolleni. Haluaisin oikeasti lautalattiat ja isot ikkunalaudat
viherkasvejani varten. Parvekkeella nukuin eräänä kuumana
kesänä kämppikseni kanssa Vallilassa; naapuri tuli
hulluksi ja alkoi puoli seitsemältä laulaa kurkkua repivästi ”Jumala
ompi linnamme” ja messuta runoa Tuonelan joutsenesta. (”Vaimea
veisaus” on tästä tosin hieman laimea ilmaus.)
Kuuntele näyte * Kappaleen
sanat * Sivun alkuun
Kiltti tyttö (säv. Kai
Herdin, san. Vappu Rossi 2001)
Vappu Rossi kirjoittaa sanoituksestaan:
Sanoituksen idea on yksinkertainen: tyttö oli ”tuhma”,
mutta sitten hän tapasi miehen.
Riimejä syntyi materiaalinkeruuvaiheessa tolkuttomasti kun
innostuin keksimään, mitä kaikkea tyttö olikaan
mahdollisesti tehnyt. Suurin työ olikin karsiminen.
Tytön aiemman elämän puuhastelut olivat alun perin
ehkä surrealistisempia. Lähtökohtana kappaleelle olivat
muistiinpanoni vuodelta 1992. Siinä kirjoituksen päähenkilö luettelee,
mitä kaikkea hän ei tee, ja toteaa olevansa Hyvä Ihminen: ”en
tuhoa kuuta ohjusmyrskyllä”, ”en puraise paavia
kiveksistä”.
En halunnut lauluntekstiin aivan näin kaukaa haettuja esimerkkejä;
siistin muutenkin tekstin aika arkiselle tasolle. Pointtina on
osittain pilkata ajatusta, että ns. tuhman tytön olisi
syytä käydä läpi kuvaillunkaltainen muutosprosessi
päästäkseen kunnolliseksi vaimoehdokkaaksi. (Noihin
aikoihin minua kiinnostivat muutenkin madonna-huora -asetelman
variaatiot.) Toinen idea on vain leikkiä ajatuksella, että biisin
edetessä saamme ”kiltin” tytön taustasta
selville jatkuvasti uusia aspekteja. Tyttö ei ole ollut aivan
niitä konventionaalisimpia, jos kaikki se, mitä hän
ei nykyisin tee, on kuulunut hänen menneisyyteensä.
Kai Herdin kirjoittaa sävellyksestään:
Näihin Vapun suloisenriipiviin sanoihin sävellys tuli
kuin taivaasta. Tai pikemminkin televisiosta. Kiitos jo edesmenneiden
Salaisten kansioiden. Jonkin kummallisen Halloween-jakson lopussa
zombit kaivautuvat ulos haudoistaan ja jostain perverssistä syystä alkavat
tanssia hidasta lattaria. ”Kiltin tytön” sävellys
syntyi tuosta episodista insipiroituneena. Hieman jazzahtavimmista
sävyistä levyllä kiitos kuuluu Huttusen Miikalle,
joka sovitti jalosti riffistä tuollaisen Bo Kaspers -tyylisen.
Itse C-osa on suoraan ruotsinlaivalta, mutta istuu mukavasti Vapun
kabaree-laulun alle.
Kuuntele näyte * Kappaleen
sanat * Sivun alkuun
Kitkerät Neitsyet
(säv. & san. Kitkerät Neitsyet 1998)
Vappu Rossi kirjoittaa:
Kappale syntyi käsi kädessä Humppa fatalen kanssa,
laulajattarien yhteistyönä. Sen teema on helppo todeta
ja ymmärtää. Nimibiisimme korostaa bändin nimen
sisältämää vanhapiika-aspektia. Aiheen käsittelytapa
sai uskoakseni herätteen Kantelettaren sensuroiduista runoista,
kullinmanaus- ja kyrvännostatuslauluista; meistä oli jollain
tapaa hauskaa sanoa suorasukaisesti asia, jota ehkä yleensä
nykylyriikoissa peitellään... miehen naisenkaipuu käsitetään
yleisesti ikään kuin normaalina, mutta naisen miehenkipeys
hivenen säälittävänä, ja siksi meistä
olikin hienoa julistaa sitä iloisna, huutaen, laulaen, ylidramatisoiden.
Innostuimmekin keksimään aika monta metaforaa asiasta.
”Yhden asian liike”, joka laulussa elää ja
vaikuttaa, sai meidät myös väliaikaisesti kyllästymään
biisiin - se oli syrjässä vuoden päivät. Tauon
jälkeen totesimme, että naisihmisen puutetiloista ei kyllä
vieläkään juuri lauleta; vanhapiikuuttaan ei ulvo
monikaan naisartisti – meidän on se siis tehtävä.
Otimme kappaleen uudelleen biisilistalle vuoden 2000 tienoilla.
Silloin meillä oli jo tarpeeksi ohjelmistoa tasapainottamaan
yhtyeen ”ideologista sisältöä”.
Kuuntele näyte * Kappaleen
sanat * Sivun alkuun
Maailma on huono
(säv. Antti Mattila, san. Vappu Rossi 2001)
Vappu Rossi kirjoittaa:
”Niin tai näin – aina väärinpäin”
tai ”ojasta allikkoon”.
Pessimismi on hylättävä. Kaikissa vaihtoehdoissa
on vaaransa, aina voi mennä päin mäntyä. Maailmako
se huono oli vai kompastuinko vain katukiveen?
Kappaleen idea ja nimi syntyi arnhemiläisen taideakatemian
kahvilassa Hollannissa syksyllä 1999. Odottelin ystävääni
luennolta ja kirjoittelin niitä näitä muistivihkoon.
Olin pitkään halunnut matkoille, pois Suomen kuvioista,
mutta sitten kun pääsin pois, alkoi yksinäisyys vaivata.
Kirjoitin vihkoon: ”kun on kotona niin odottaa matkalle pääsyä,
ja sitten kun matkustaa, tulee koti-ikävä”. Huomasin
saman dilemman piilevän myös muissa arkisissa toimissa:
”sitä odottaa ensin kiirettä, sitten kiirehtii odottamaan”.
Tai kuten freelancerin ikuinen ongelma: kaikki työt on otettava
vastaan, koska ei tiedä, milloin niitä taas saa: eli ottaa
vastaan aivan liikaa töitä ja uupumus ajaa unelmoimaan
lomasta – ja kun vapaa-aika vihdoin koittaa, ei voi nauttia
siitä, koska käyttää koko lomansa hermoillessaan
ja pohtiessaan, tokkopa enää koskaan tulee yhtään
työkeikkaa.
Näitä dilemma-pareja tulikin mieleen liuta ja hahmottelin
biisin rungon valmiiksi. Vaihtoehtoparit toivat tekstiin mielestäni
humoristisuutta. Tekstihän pelkistää vaihtoehtojen
lukumäärät kahteen juuri kärjistääkseen
ja osoittaakseen ajattelutavan pitämättömyyden. Olen
ehdottomasti eri mieltä monienkin biisin väitteiden kanssa:
esimerkiksi kappaleen aloitussäe ”kun on nuori ja intoa
riittää, ei tiedä mitä haluaa / kun on tarpeeksi
vanha ja tietää on liian myöhäistä toteuttaa”
ei ole millään tavalla totta, mutta kuvastaa hyvin serotoniinivajauksen
aiheuttamaa logiikkaa. (Jos olette joskus yön pimeinä
tunteina, pms-oireissanne tahi krapulassa miettineet elämäänne
nk. ”uudelta kantilta”, tiedätte mistä puhun.
Koskaan ei pitäisi pohtia tulevaisuutta sellaisina hetkinä!
Ennen kuin huomaattekaan, olette povanneet itsellenne keppikerjäläisyyden,
dramaattisen avioeron, kuolleet lähimmäiset, taudin, tuhon,
turmion ja tappion.)
”Maailma on huono” oli jo nimenä tarkoituksellisen
kökkö; minusta se oli jopa hilpeä, kuten myös
roimasti liioiteltua epätoivoa ruokkiva kertosäe. Yllätyksekseni
jotkut ovat silti kokeneet biisin hyvin pessimistisenä, vaikka
tarkoitus oli tosiaan harjoittaa pikemminkin pessimismin pilkkaa.
Halusin osoittaa, että tällaista tämä nyt on,
rosoista ja kuoppaista, ei siitä kannata piitata. Turha jäädä
tuleen makaamaan. Tätä puolta korostaa myös Antin
groove sävellys.
Tyypilliseen tapaani jätin tekstin pöydälle useiksi
kuukausiksi ja tein sen lopulta valmiiksi vuoden 2000 lopulla.
Lopulliseen versioon sisällytin myös aitoa ärsyyntymistä.
Törmäsimme erityisesti yhtyeemme alkuaikoina jatkuvasti
outoon kaksijakoiseen palautteeseen. Ihmisryhmä, jota tässä
yhteydessä voisin luonnehtia vaikkapa nimellä ”vanhempi
polvi”, valitti toisaalta siitä, että ”voi
kun nykyaikana ei nuoriso ota kantaa, kyllä me aikanaan sentään.”
Ja sitten kun teki kaikkensa ottaakseen kantaa, sille naureskeltiin,
kannanottoja vähäteltiin, ja sanottiin että ”voi
kuulkaa kyllä me otettiin jo nuo asiat esille kolmekymmentä
vuotta sitten, nyt kyllä lähihistorian tuntemus mättää
teillä tytöillä, voi voi”.
Eivät aktiiviset nuoret edes 30 vuotta sitten itse kaikkea
ihan alusta saakka keksineet – rakennettiin sitä edellisten
sukupolvien saavutusten varaan ennenkin. Mieleen on jäänyt
hetki Brechtin syntymän satavuotisjuhlakonsertista, jossa eräs
laululiikkeen aktiivifiguuri tiukkasi minulta Brecht -tietämystä
ja kun mainitsin mm. Kolmen pennin oopperan, minulle naureskeltiin:
”voi kuule tyttö me laulettiin Brechtiä jo 30 vuotta
sitten, ette te sitä keksinyt”. En sanonut mitään,
mutta hämilläni mietiskelin, millä perusteella 20-luvun
lopulla hitiksi nousseen tekstin voi kokea omaksi oivalluksekseen
joku sodan jälkeen syntynyt.
Kun tavoitatte minut parinkymmenen vuoden päästä
illanistujaisissa itsekorostamasta ja viattomia yritteliäitä
nuoria testailemasta, kehottakaa täyttämään
itsearviointilomake. Ja jos nipotan siitä kuka keksi laulaa
minkin coverbiisin ensin, ja teen sen laulujen asiasisällön
kustannuksella ja itse tekstin kirjoittajan unohtaen, niin tainnuttakaa.
Säkeistö ”sillä, joka ei ota kantaa ei ole
varaa valittaa / mutta joka suunsa avaa heti tyhmyytensä tunnustaa
/ joka ainoa mielipiteesi leimataan ja luokitellaan / ajatuksillesi
kuulijan saat provosoimalla korkeintaan” sekä lopun kyyninen
toteamus ”voit korkeintaan lainata klassikkoja, jos tavoitat
totuutta parasta, sillä sekin vain halvasti mukailee joka näennäisesti
ei varasta” ovat allekirjoittaneen heippalappusia kyseisille
kriitikoille.
Kuuntele näyte * Kappaleen
sanat * Sivun alkuun
Miehet eivät
pidä helpoista naisista (säv. Antti Mattila, san.
Vappu Rossi 1998)
Vappu Rossi kirjoittaa:
Aloin kirjoittaa tekstiä pian tavattuani aiemman poikakaverini.
Tein sen puhtaasti itsereflektiomielessä, kehittääkseni
sosiaalista kanssakäymistäni – pois tuhoisasta, kohti
valoa. Jos jostakin piirteestä tekee pilkan kohteen, on siihen
(näin toivon!) vaikeampi langeta jatkossa.
Vinkeissä on hiukan omaa, hiukan lainattua ja paljon keksittyä.
Biisin nimi puolestaan on peräisin henkilöltä, joka
vakavissaan perusteli tolkutonta käytöstään
kyseisellä filosofialla.
Kappaleen parisuhdevinkit eivät ole sukupuolisidonnaisia,
mutta niiden toteuttamisen väitetään olevan yleisempää
naishenkilöiden keskuudessa. Ennen kaikkea teksti on kädenojennus
kaikille niille puolisoille, joiden tyttö- tai poikakaveri
on ”ei-helppo”.
Kuuntele näyte * Kappaleen
sanat * Sivun alkuun
Nollien nolla
(säv. & san. Kai Herdin 2001)
Kai Herdin kirjoittaa:
Tämä jatkaa suomalaisen miehen itsesäälitystä,
joka on tosin kääntynyt nyt naisten suihin. Alkuperäinen ”rap-osuus” on
onneksi vaihtunut Leenan upeana esityksenä paljon hauskemmaksi
ja rimmaavammaksi. Sanat kertovat siitä tunnetilasta, minkä kohtaa,
kun toinen sanoo, että ”eihän meistä nyt oikeasti
tule mitään”. Ensimmäisenä luonnollisesti
tulevat kysymykset ”mitä tein väärin?” ja ”mikä minussa
on vikana?”. Silloin tunnelmat ovat tuolla mollipuolella.
Sävellyksen pieni sekunti on pirullisen vaikea toteuttaa livenä,
mutta onhan se levyllä kohdillaan. Tähän biisiin
kaipaan aina tabla-rumpuja tahi vastaavaa.
Kuuntele näyte * Kappaleen
sanat * Sivun alkuun
Nään sinut edessäni
(säv. Markus Vaalgamaa, san. Vappu Rossi 2002)
Vappu Rossi kirjoittaa sanoituksestaan:
Ensikuulemalta kappale on hempeä rakkauslaulu. Lähemmin
tarkasteltuna se kertoo arkisen tarinan siitä, että kertoja
on lyhyt.
Rumpalipoikamme Tuomas soittaa myös Soma-yhtyeessä ja
tekstin idea syntyi heidän keikallaan Semifinaalissa. Edessäni
oleva pitkävartinen lähimmäinen vei mahdollisuuden
seurata ystäväni lavatyöskentelyä tarkemmin.
Murphyn lain mukainen kaava toteutuu siinä jokaiselle pienikokoiselle
katsojalle tutussa tapahtumaketjussa, jossa elokuvan alkuteksteihin
asti tyhjänä olleeseen etummaiseen tuoliin könyää
pimeästä viime hetkellä leveäharteinen, suurikampauksinen
jätti, joka peittää filmin tekstityksen.
Mieleen muistuvat ne moniaiset kerrat, kun pituudella siunattu
lajitoveri on peittänyt näkyvyyteni elokuvissa, teatterissa,
konsertissa, keikalla, kirkolla, messuilla, seuraintalolla…
Puhumattakaan siitä pienen ihmisen hiljaisesta nöyryyden
tunteesta, joka herää kun joutuu ruokakaupassa pyytämään
tuntemattomia kanssaihmisiä apuun, koska osa tuotteista on
sijoitettu hyllyssä ”aikuisten korkeudelle”.
Kirjoitin aiheesta riipivän tekstin ja naamioin sen kertosäkeellä
lemmentunnustukseksi. Markus teki tekstiin iki-ihanan, romanttisen
melodian. Sovitusvaiheessa tasapainottelimme ankarasti sen kanssa,
kuinka lässyn kehtaamme biisistä tehdä.
Olen viehättynyt siitä ajatuksesta, että yleisö
saa kappaleesta tyystin väärän kuvan, jos kuuntelee
vain kertosäkeen. Itseään ja kaltaisiaan toistavat,
kohtaamisesta ja kaipauksesta kertovat lyriikat puuduttavat mieltäni
toisinaan; oli mukavaa kirjoittaa teksti, joka vaikuttaa tavanomaiselta
popsanoitukselta mutta onkin jotain muuta.
Nään sinut edessäni sopii ohjelmistoomme myös
sikäli, että peräti kolmen Kitkerän laulajan
pituus on kokonaista 157 cm.
Markus Vaalgamaa kirjoittaa sävellyksestään:
Kappale syntyi sanat-ja-niihin-sävel-menetelmällä.
Saatuani tekstin käsiin sävellystyyli hahmottui hyvin
nopeasti. Tyyliksi muodostui väistämättä Elton
John-tyylinen stadionpop-laulu. Sävellys syntyikin pianon äärellä
sointuja tapailemalla.
Säkeistöstä halusin mollivoittoisen surumielisen
tarinan joka jakaa yksinäisen solistin tuskan mutta kasvaa
kuitenkin kohti kertosäettä melodiassa, stemmoissa, soinnuissa
sekä soittotyylissä. Kertosäkeessä on pyritty
pop-iloitteluun mausteiden kera: säkeistön mollisävy
korvautuu duurilla, nouseva bassolinja, säröinen arpeggiokitara,
sointuja vapaasti komppaava piano, laulustemmat melodian ympärillä
ja kaiken kruunaava foni. Tekstin toisto ja melodian variaatio kuuluvat
luonnollisesti pop-sävellykseen. Levytystä varten
kappaleeseen toki harkitaan jousia, torvisektiota, kuoroa, patarumpuja,
sinfoniaorkesteria...
Toivon vilpittömästi että sävellys kääntää
surullisen ja tavallisen keikalla kävijän ongelman positiivishenkiseksi
kollektiiviseksi kokemukseksi.
Kappaleen sanat * Sivun
alkuun
Pelataanko Yatzia
(säv. & san. Kai Herdin 2000)
Kai Herdin kirjoittaa:
Biisin nimi sisältää vieläkin kirjoitusvirheen.
Yatz-noppapeli kirjoitetaan ilmeisesti Yatsi. Kappaleen peripateettisen
poljennon ja sanoman syntyä tuskin tarvitsee kertoa – jos
sitä ei ymmärrä pitkän suhteen jälkeisen
eron tuskatilan dramatisoinniksi, niin sitten on kuulijassa vikaa.
Hieman vaikea kappale soittaa nykyäänkin, vaikka aikaa
on kulunut roimasti. Even tulkinta tuo siihen vielä syvempää masennuksen
sekaista hulluutta, mitä alun perin oli ehkä edes tarkoitus.
Biisin a-osan 6/4-riffi löytyy jostain kansanmusalevyltä hieman
mukailtuna. Tällä levyllä vanhin tekemäni kappale,
joka on yhä vaikea kappale soittaa niin teknisesti ja, niin
kuin mainitsin, muutenkin.
Kuuntele näyte * Kappaleen
sanat * Sivun alkuun
Pienen sydämen
pienet murheet (säv. & san. Vappu Rossi 1998)
Vappu Rossi kirjoittaa:
Säe, josta biisi sai alkunsa ja nimensä, ”pienen
sydämen pienet murheet, pikku kyyneleet” on ex-kitkerä
Katan kiteytys siitä vähättelevästä, päähäntaputtelevasta
lässytyksestä, jota kappaleen päähenkilö
harrastaa pikku vaimokettaan kohtaan. Kappaleen aiheena on siis
paitsi vanhenevan tyttöystävän (parikymppinen kun
ei ole enää parhaassa naimaiässä) vaihtaminen
nuorempaan, kauniimpaan, sileäihoisempaan ja terhakkarintaisempaan,
myös se salakavala piittaamattomuuden ja alistamisen laji,
jossa tytön mielipiteet ohitetaan naurahtamalla ”höpsön
typykän herttaiselle kiukuttelulle” jos erimielisyyttä
pariskunnan välillä ilmenee.
Kappale on musiikillisesti melko vaatimaton ja se päätettiin
tiputtaa ensilevyltä pois.
Koreografiat kuuluvat olennaisena osana laulun live-esitykseen.
Kappaleen sanat * Sivun
alkuun
Päden (säv. Alex Freeman, san. Vappu
Rossi 2005)
Vappu Rossi kirjoittaa:
”Päden” on kokoelma yksinkertaisia, jokapäiväisiä
tapoja, jolla itse kukin päivittäin, huomaamattaankin,
tulee päteneeksi.
Se hetki, kun muut baarinpöydässä puhuvat sinulle
tuntemattomasta kirjailijasta, ja nyökkäilet mukana: ”joo,
olen kyllä tainnut kuulla sen nimen”.
Tai se, kun puhutaan vaikkapa matkoista, ja tunnet tarvetta lipsauttaa
”puolihuolimattomasti” sivulauseessa muistoja Kuala
Lumpurista tai Costa Ricasta, vain vinkataksesi, että ”olen
muuten matkustellut aika paljon”.
Päteminen on erityisen kiitettävää silloin,
kun juttu, jonka kerrot, ei liity esillä olleeseen aiheeseen
juurikaan; ja jutun kärki on siten lähinnä oma tietotaitosi
tai kokemuspiirisi mittavuus!
Tai se, kun itse olet juuri kuullut jonkin tiedon, ja sitten kerrot
sen muille ”itsestään selvänä”,
vanhana faktana, ehkä jopa hämmästellen, jos muut
eivät olleet kuulleet asiasta.
Tai se, kun saat kiitosta ansiotta, ja otat ne tyytyväisenä
vastaan (vaikka hieman kaihertaisi). Tai kun jopa ehkä hieman
muuntelet totuutta kiitosta saadaksesi!
Joku pätee sillä, että kerta kaikkiaan ei ymmärrä
tai tiedä jostain asiasta mitään (esim. jalkapallo,
tosi-tv, tietokoneet, pop-musiikki, taide). Tietämättömyyttä
täytyy korostaa, siitä täytyy puhua, se jollain tapaa
määrittää oivasti kertojan luonnetta ja maailmaa.
Nk. ”namedropping” on yksi viehkoimmista pätemisen
muodoista. Oma nimimuistini on huonohko, joten pystyn itse harjoittamaan
tuota jaloa taitoa vain harvoin, mutta olen kadehtien todennut,
että se on käytännöllinen ja jokaiseen tilanteeseen
sopiva pätemisen tapa – eikä kulu käytössä!
Tieto on valtaa, ja nimen tai sitaatin muistaminen vihje tiedosta.
Musiikin alueella rockpoliisit huolehtivat pätemisestä
puoliammattimaisesti. Iloinen amatööri voi aloittaa musiikkipätemisensä
esimerkiksi listaamalla genrennimiä ja analysoimalla radiosta
tulevaa musiikkia niiden avulla. Myös vertaaminen 3 –
4 vastaavan genren edustajaan katsotaan vakuuttavaksi näytöksi!
Päden -biisin lähtökohta ja ajatus on siis ”Miehet
eivät pidä helpoista naisista” -kappaleen tapaan
(itse)kasvatuksellinen. Pätemisen aihealueet toki vaihtelevat,
mutta jokainen ihminen tuntee toisinaan tarvetta päteä.
Kuuntelija tunnistanee itsensä ja lajitoverinsa ainakin yhdestä
fraasista.
Tai sitten ei! Paljastavaa kyllä, monet ovat tulkinneet kappaletta
niin, että siinä irvaillaan ”joillekin muille”,
”toisenlaisille” ihmisille, pätijöille, niille,
jotka avoimesti pyrkivät todistelemaan pätevyyttään.
Jos kappaleen ymmärtää niin, on oletettava, että
tulkitsijan oma päteminen on sitä muotoa, joka lauluntekstissä
vihoviimeisenä esitellään: ”voit päteä
sillä, ettet koskaan… ole päteä halunnut”.
Kuuntele näyte * Kappaleen
sanat * Sivun alkuun
Se pieni ero (säv.
Heikki Huttunen, san. Vappu Rossi 1999)
Vappu Rossi kirjoittaa:
Tämän hämmentävän kikkelijazz-flirttailun
kärki on yksinkertaisesti siinä virheluulossa, että
pettäminen olisikin jollain tapaa sukupuolisidonnaista eikä
vain ylipäätään huonoa käytöstä.
Kappale on yksi Kitkerien vanhimmista. Se herätettiin uudelleen
henkiin ensilevyn ilmestymisen jälkeen pianisti-Antin uuden
sovituksen myötä.
Alkuperäinen teksti kertoi uhrautumisesta parisuhteessa, ja
sen työnimi oli raamatullisesti ”Kärsi, kärsi,
kirkkaimman kruunun saat”. Teemana oli tuo itsepetoksen laji,
johon ongelmallisessa liitossa
helposti lankeaa: usko siihen, että jonain päivänä
uhrautumisesta saa palkinnon, ja ”jos nyt lopettaa, kaikki
aiempi kestäminen on mennyt hukkaan”.
Biisin säveltäjä Heikki Huttunen sai inspiraationsa
muutamasta ensimmäisestä säkeestä ja teki niiden
pohjalta melodian, johon sitten kirjoitin uudet sanat. Idea muuttui
ja tekstistä tuli lyhyempi – ja
jopa tylympi.
Se pieni ero oli yhtyeen alkuaikoina keikkojen encorebiisi. Lavalla
korostimme laulun mielipuolisuutta koreografioin, rekvisiittana
meillä oli kepin varressa olevat punaiset sydämet (sellaiset
mitä entisajan
missiehdokkaatkin pitelivät käsissään) ja usein
puimme biisin ajaksi yllemme hempeät vaaleanpunaiset karvalankajakut.
Kappaleen sanat * Sivun
alkuun
Setä, tee minusta
tähti (säv. Kai Herdin, san. Vappu Rossi 2001)
Vappu Rossi kirjoittaa sanoituksestaan:
Setä, tee minusta tähti -kappaleen idean sain nelisen
vuotta sitten. Olimme soittokeikalla eräissä juhlissa,
jossa oli läsnä paljon tuottajia, tv-moguleita, ”sainaajia” ynnä muita
ylen tärkeitä henkilöitä. Keikan jälkeen
eräs tuottajasetä tuli juttelemaan kanssani. Hänen
mielestään juonsin ”kivasti” – lauluihimme
hän ilmeisesti ei ollut kiinnittänyt mitään huomiota.
Hän kertoeli vaikutusvallastaan ja vihjasi mahdollisuuksiinsa
tarjota minulle juontokeikkoja. Hän taputti kannustaen selkääni
ja kaappasi minut hartiasyleilyyn: ”nyt tyttö sinusta
tehdään tähti!”.
Minua häkellytti se varmuus, jolla setä tähteyttä tyrkytti:
hänestä oli itsestään selvää, että ”tyttö” halusi
tähdeksi. Ei väliä millä alalla tai millä tavalla.
Tähdeksi!
Aloitin seuravana päivänä luonnostella kappaletta,
jossa tyttö todella haluaisi tähdeksi, vilpitönnä,
täysin kritiikittä – haluaisi julkisuuteen julkisuuden
itsensä takia, ja luottaisi kaikessa tässä Setään,
yliolentoon, kaikkitietävään tiennäyttäjään.
Aihe antoi minulle mahdollisuuden pohtia julkisuuden rakennuspalikoita
laajemminkin ja todeta lakonisesti välissä, ettei ilmaisia
lounaita ole.
Biisin kirjoittaminen kesti pitkään. Pidin niin paljon
lähtöasetelmasta, etten halunnut sutaista kipaletta kokoon
hätäisesti.
Matkan varrella olemme törmänneet useampaankin Setään.
On povattu onnea ja auvoa, kunhan vain muutama pikkuseikka bändissä muuttuisi… tarkemmin
sanottuna yhtyeen nimi, sanoitukset – ja esiintyjät. Eräs
sedistä toivoi, että olisimme mustavalkoisempia, yksioikoisempia,
miesvihamielisempiä – meidät olisi helpompi tuotteistaa
ja myisimme paremmin.
Näitä naurettavia ehdotuksia kuunnellessa alkoi biisin
valmiiksi saaminen tuntua yhä vain tärkeämmältä.
Kata, joka oli laulajana Kitkerien originaalikokoonpanossa, sanoi
kerran: ”parempi ei mitään kuin väärää”.
Tämä kiteytys nousee silloin tällöin mieleeni.
Se pitää paikkansa monella eri elämänalueella,
myös tässä yhteydessä.
Vähemmälle huomiolle on jäänyt toinen kappaleen
peruskysymyksistä: miksi Setä on juuri setä. Musiikkibisnestä hallitsevat
keski-ikäiset tai sitä vanhemmat miehet. Poikkeukset korkeintaan
vahvistavat säännön.
Sedän uskotaan olevan kaiken takana. On epäilty, josko
sittenkin Kitkerät olisi jonkin sedän luoma konsepti. Jep
jep. Minulta on jopa kysytty joskus, olenko todella sanoittanut kappaleet
itse. Myös on säälitty Setää ja moitittu,
kuinka voin purra kättä joka minua ruokkii. Käsitys
Tytöstä ja Sedästä on syvemmin juurtunut kuin
aavistinkaan!
Asetelmaa on siis syytäkin tökkiä.
Setä-biisi on tällä hetkellä ehdoton lempibiisini
Kitkerien tuotannossa. Sanoitus on yksi onnistuneimmistani, vaikka
jouduinkin tekemään joitakin rytmillisiä kompromisseja
saadaksemme tekstin sopimaan Herzun sävellykseen.
Tylyn sanoituksen yhdistyminen ylipirtsakkaan disemusaan on yksi
toimivimmista vastakkainasetteluistamme. Hieman harmittaa, ettemme
ole voineet saada keikoille mukaan niitä karmivia discoviuluja,
jotka levyllä Setää ylistäen jyystävät.
Nyt, kun Popstars- ja Idols- tyyppiset ohjelmat ovat tehneet satiirista
totta, on Setä, tee minusta tähti ajankohtaisempi kuin
koskaan.
Kai Herdin kirjoittaa sävellyksestään:
Vapun sanoitukset eivät ole aina helppoa rainaa säveltäjälle.
Ainakin ”Sedän” kera oli suuria pulmia. Versioita
valmistui seitsemän, joista viimeinen alkoi lähestyä levyltä tuttua
kikkeli-discoa. Edeltävä versio oli lattari, joka muistutti
jo jotain kuulua sävelmää. Jonkun (tn. Antin) perverssistä aloitteesta
kappale muotoutui järkyttäväksi (omasta mielestäni)
pseudodiskoksi. Myönnettäköön, että kappale
toimii keikoilla muisevasti.
Kuuntele näyte * Kappaleen
sanat * Sivun alkuun
Sinuahan minä vain rakastan (säv.
Heikki Huttunen, san. Vappu Rossi 1999)
Vappu Rossi kirjoittaa sanoituksestaan:
Sinuahan minä vain rakastan on yritys kirjoittaa rakkauslaulu,
joka olisi jotakin muutakin kuin pelkkä rakkaudentunnustusten
sarja a) juuri löydetylle b) menetetylle lemmitylle. Pieni jengantynkä on
ehkä siinä, että tekstin päähenkilöllä on
kyllä päällisin puolin jonkinlaista rakkauselämää,
mutta se on vailla todellista tunnetta ja siksi vailla pohjaa.
Sanoitus oli jossain vaiheessa paljon osoittelevampi ja raadollisempi.
Valmis teksti on onneksi kohtalaisen lempeä.
Heikki Huttusen sävellys teki kappaleesta aidosti kauniin.
Teksti on kirjoitettu yleisen tylsyyden ja nihilismin aallon vallassa
kevällä 1999, sellaisena hetkenä kun toivoo että tuntisi
mieluummin haikeutta tai surua kuin tympeyttä ja kyllästymistä.
Olin puoli vuotta aiemmin eronnut poikaystävästäni,
mutta teksti kertoo kyllä kuvitelluista hahmoista; tietenkin
ajankohdalla on paljonkin tekemistä aiheenvalinnan ja käsittelytavan
kanssa.
Kuuntele näyte * Kappaleen
sanat * Sivun alkuun
Sunnuntailaulu (säv. & san.
Kai Herdin 2001)
Kai Herdin kirjoittaa:
Omituinen kappale, joka syntyi parissa tunnissa – ihan oikeasti
sunnuntaina. Oskar Merikannon jalanjäljillä lauluteemaa
elävöittää (jälkikäteen tarkasteltuna)
lähes riemastuttava teksti. Surkuhupaisaa kyllä kaikki
ovat tositapahtumia muutaman päivän aikajänteeltä.
Karmivaa; kun kaikki pikkuasiat, jotka menevät persiilleen,
laitetaan peräjälkeen, lopputulos kuulostaa perin (itse)ironiselta.
Kuuntele näyte * Kappaleen
sanat * Sivun alkuun
Tango Pecunia (säv. & san.
Vappu Rossi 2002)
Vappu Rossi kirjoittaa:
Tango pecunia on Kitkerien ensilevyn kappaleista ehkä suorasukaisin.
Etukäteen jopa epäröimme, uskallammeko laulaa sitä keikoilla.
Pelko oli turha – yleisö on ymmärtänyt kappaleen ironian
oikein. Heti ensiesityksensä jälkeen Tango liimautui pakolliseksi
osaksi biisilistaa.
Tekstin lähtökohta lienee selvä: poliittisen ilmapiirin
oikeistolaistuminen, arvojen koveneminen, empatiaköyhyys, piittaamattomuus,
rasismi... Tango esittelee maailmanjärjestyksen uusliberalistisesta
näkökulmasta – ilman itsesensuuria, ilman kiertoilmauksia,
täysin häikäilemättömästi.
Ajattelen, että kappale tuo esiin umpioikeistolaisen ajatusmaailman ”sen
mitä haluaisi todella sanoa, mutta oveluus ja mukavuudenhalu estävät”.
Musiikillisesti kappale on luonnollisesti vallankumouslaulupastissi. Halusin
rytmistä ja sävelestä sellaisen, että biisi sopisi laulettavaksi
jonkin vinksahtaneen maailman mielenosoituskulkueessa.
”Raha-asioita koskeva päätöksenteko kuuluu
niille, joilla rahaa on. Köyhä ei olisi köyhä jos
se tietäisi miten rahaa käytetään.”
”Mitä ne työttömät valittaa ettei ole
töitä,
menisivät töihin.”
”Jos köyhä saisi rahaa, se alkaisi kumminkin heti
elämään
niillä”.
Kappale sai viimeistelyvaiheessa yllättävää sivustatukea
eduskunnasta: käynnissä olleet keskustelut ydinvoiman lisärakentamisesta
antoivat minulle hyvää valmista materiaalia säkeiden täydentämiseen.
Laadukkaat perustelut ”se on heikomman sukupuolen hysteeristä höpinää” sekä ”tunnepohjaiset
argumentit, järkisyiden väistäminen...” ovat väärentämätöntä lainaa
suoraan maamme parlamentaarisesta ytimestä.
Kuuntele näyte * Kappaleen
sanat * Sivun alkuun
Tapaamisia (säv. & san.
Kai Herdin 2002)
Kai Herdin kirjoittaa:
Jatkoa pateettiselle linjalle. Miltä tuntuu, kun on siivonnut,
tiskannut, kokannut hulluna illan vierasta varten... ja ilta
päättyy joka kerta bussiaikataulun lukuun? Jos ei itsekehu-taktiikka
pure, niin sitten voi kokeilla herkkää tunneälyllistä lähestymistä.
Tai sitten unohtaa taktikoinnin kokonaan. Tai vaihtaa ruokaseuraa.
Ei aivan kokonaan omista kokemuksista kirjoitettu kappale.
Kappaleesta kuuluu Groove-FM:n vaikutus, varsinkin kun basisti
säveltää aina
ensin bassolinjan. Omituisista omituisin C-osa on velkaa Stingille.
En tiedä mistä se syntyi ja miksi, mutta ainakin se on
nyt levyllä.
Kuuntele näyte * Kappaleen
sanat * Sivun alkuun
Välikauden nainen
(säv. & san. Vappu Rossi 1998)
Vappu Rossi kirjoittaa:
Välikauden nainen on ensimmäinen Kitkerille yksin kirjoittamani
kappale. Se on hetkellisen, yllättävän inspiraation
tulos; kappale tuli käytännössä valmiiksi parissa
tunnissa. Olin suihkussa ja mieleen pälkähti tuo sanapari,
”välikauden nainen”. (Olin pohtinut josko uskaltaisin
”lähteä marjaan” erään tapailemani
pojan kanssa, epäröin.) Käsite tuntui sopivan vastaperustetun
yhtyeemme konseptiin. Jospa välikauden nainen olisikin sairaalloisesti
ylpeä asemastaan? Vallan briljeeraisi työllään
ja tarjoaisi palveluitaan? Ja kun joku miehistä löytäisi
uuden heilan, nainen jäisi ”kytikselle”, seuraavaa
kierrosta odottelemaan?
Löydän kitarasta vain helpoimmat perussoinnut, jotka
opettelin teininä nuotiorämpyttelyä varten: biisin
yksinkertainen blueshenkinen soinnutus perustuukin niihin. (Piano
minulta jäi muutossa Joensuuhun ja sain hankittua kosketinsoittimen
vasta joulun alla 2003; sävellystyöni on pitkään
perustunut lähinnä kohtuulliseen melodiamuistiin.)
Pidän kappaleesta edelleenkin (tosin en sen levyversiosta,
jossa kurkkutulehdukseni vei ylä-äänistä kaiken
ponnen; jos minulta kysytään, tämä kappale kannattaa
kuulla livenä).
Kuuntele näyte * Kappaleen
sanat * Sivun alkuun |